Pääkaupunkiseudun talvessa on yksi sääilmiö, jota maisemakuvaajat odottavat vesi kielellä. Pakkasen kiristyessä -20 asteen tuntumaan, alkaa sulasta merestä nousta vesihöyryä eli merisavua. Viime talvena moisesta oli turha haaveilla, mutta muutamina aiempina talvina on onnistanut:
Tänä vuonna tammikuu toi Helsinkiin ensin puoli metriä lunta, sitten kireitä pakkasia. Meren ollessa vielä laajalti sula, odotin näkeväni moneen vuoteen komeimmat merisavut. Lähdin jälleen metsästämään niitä Suomenlinnan rannoille.