Vuoden 2021 merkittävin kuvausreissuni ajoittui touko-kesäkuun vaihteeseen. Yhdeksän pohjoisessa vietetyn päivän aikana syntyi yli 10 000 valokuvaa, joista riittää materiaalia ainakin yhteen tulevaan tietokirjaan ja pariin lehtiartikkeliin. Aikaa jäi myös hupikuvauksiin, ja reissun huipentumana pääsin pariksi vuorokaudeksi kiertelemään Utsjoen tunturiylänköjä. Samalla uusi peilitön kalustoni Canon R6 + RF 100-500 mm f/4.5-7.1L IS USM tuli testattua kunnon kenttäolosuhteissa.
Kolme vuotta sitten samoilla seuduilla hyinen Jäämeren tuuli puhalteli lähes myrskylukemissa ja lumikuurot seurasivat toisiaan. Nyt sää oli tyyni ja lämpötila huiteli 20-25 asteen tienoilla. Kun hyttysiäkään ei vielä juuri näkynyt, retkeilyolosuhteet olivat mukavammat kuin koskaan. Mukavaa leirielämää maastosta ei tosin varsinaisesti lähdetty etsimään, vaan edessä oli tuntikausien kuvaussessioita patikoiden, kontaten ja ryömien.