Heinäkuisina lomaviikkoina jatkoimme perheen kanssa siitä, mihin toukokuussa jäimme: ajelimme Savoon viettämään luonnonläheistä mökkielämää vanhoille maatiloille. Merkittäviä retkeilyodotuksia ei ollut, sillä heinäkuu on monena vuonna ollut joko hiostavan helteinen, saavista kaadetun sateinen tai vähintään ikävän itikkainen.
Tänä vuonna kaikki kolme vitsausta esiintyivät vain maltillisesti, eivätkä hidastaneet intoa liikkua luonnossa edes 3-vuotiaan lapsen kanssa. Totta puhuen lapsi kärsi ötököistä kaikkein vähiten, eikä useimmiten kaivannut edes verkkoa päähänsä.